Môžu autá jazdiť v reálnej prevádzke s tabuľkovou spotrebou?

28.09.2015 Celý región

Praha 25. septembra (TASR) - Volkswagen (VW) má zvolať autá do servisov a na vlastné náklady ich opraviť. Ide o pranierovaný motor TDI a poznať ho podľa C v kóde. Požiadavka ukazuje predovšetkým na nepochopenie problému. Informuje o tom portál iDNES.cz. Je utópiou, aby sa podarilo jazdiť autom s tabuľkovou spotrebou (emisie sú k nej v priamej úmere). Reálne opraviť auto tak, aby vypúšťalo v reálnej prevádzke množstvo emisií stanovené homologizačným meraním, to sa nedá dosiahnuť. Možno by sa to podarilo iba v prípade, keby vodiči jazdili maximálne tak štyridsiatkou.

Predstava, že Američan príde so svojím Passatom TDI do servisu, kde mu "opravia" softvér a auto bude jazdiť v bežnej prevádzke s nižšou spotrebou, je za hranicou naivity.

Jediné, k čomu nafúknutá aféra povedie, bude finančné oslabenie Volkswagenu. Dosiahnuť v praxi hodnoty spotreby, aby sa dostali na úroveň požiadaviek predpisov, možno iba v prípade masívnych investícií do veľmi drahých technológií. Asi jedinou dnes známou cestou je hybridizácia, ktorá vypomáha spaľovaciemu motoru. Po prvé, je to veľmi drahé a po druhé, to vedie k zníženiu spotreby paliva len v určitých režimoch jazdy. A hybridnú Octaviu za 750.000 Kč (27.580 eur) si veľa ľudí nekúpi.

Čo sa stane na technickej kontrole s dieselom, ktorý patrí do diskutovanej skupiny? Nič. Servisná úprava v jeho počítači v najkrajnejšom prípade odstráni jednu z máp správania sa motora, ktorú majitelia aj tak nepoužívajú. Vozidlá nebudú jazdiť ani lepšie, ani horšie, a ich spotreba zostane nezmenená.

Celá kauza môže mať jeden pozitívny efekt: európske predpisy sa konečne priblížia reálnemu životu. Budú sa musieť prehodnotiť normy, ktoré hraničia so zdravým rozumom a fyzikálnymi zákonmi.
 

Vyberte región